Getuigenissen van juffen

Ik stapte met veel plezier mee in het project van ‘Kaatje klank’ omdat ik taal enorm belangrijk vind en het toch niet zo evident is om ‘goed’ taalgebruik aan te leren bij de kleutertjes.  Dagelijks ben ik bezig in mijn klas rond het werken met prentenboeken en aanbrengen van woordenschat.  Maar ik stond maar af en toe eens stil bij klanken van woorden, uitspraak van woorden,….het lijkt allemaal zo een evidentie dat ze dit spontaan oppikken maar de praktijk toont ons iets anders.  Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het zeker een positief effect zal hebben om te werken met ‘Kaatje klank’ van in de tweede kleuterklas.  Want vierjarige kleuters zijn nog heel speels maar wel al mondig, ze zijn zo eerlijk en onbezonnen, hebben meestal geen schrik om te praten,….kortom het ideale moment!

Ik kijk uit en ben heel nieuwsgierig naar de ‘taallesjes’ met Kaatje en hoop dat ik samen met de kinderen onze heuse ontdekkingstocht rond taalvaardigheid tot een goed eind kan brengen.

          Juf Hilde

 

Maandag kwam Kaatje Klank voor het eerst in onze klas. De kinderen wisten op voorhand dat ze op bezoek zou komen en waren zeer nieuwsgierig. De kleuters waren meteen enthousiast toen ze Kaatje zagen verschijnen. De meeste kinderen deden zeer actief mee met de activiteiten. Ik ben echt benieuwd naar het effect van de activiteiten op de vaardigheden van de kinderen.

          Juf Els en juf Mieke