Impressie

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

Kaatje Klank is een vrolijke, maar gekke meid! Iedere week heeft ze een ‘lievelingsklank’. Zo vindt ze /s/ ssssuper in week 1, /g/ is gggggeweldig in week 3 en /o/klinkt toch tof in week 5!  Deze week vindt Kaatje /r/ rrrrrrrrreuze! Elke dag maken de kleuters kennis met de klank /r/:

 

Maandagochtend maken de kleuters Kaatje wakker met een wekker: rrrrrrrrrrrrrring, rrrrrrrrrrrring! Doe maar allemaal mee! Daarna vertelt Kaatje Klank een anekdote. Maar let op, Kaatje vergist zich soms!

Kaatje:             In de kelder van mijn huisje woont een lat. Het is dikke lat met een lange staart.

Juf Inge:         Kaatje, wij hoorden lat. Bedoel je rat?

Kaatje:             Oh ja, dat bedoel ik. Ik bedoel lat, euh neen, rrrrat.

Kaatje:             Die rat eet heel veel. ’s Nachts sluipt hij zelfs naar de keukenkast en eet alle lijst op!

Juf Inge:         Hé, dat is vreemd. Een lijst eet je toch niet op? Je zei lijst, maar bedoel je misschien rijst?

Kaatje:             Oh ja, dat bedoel ik. Ik bedoel lijst, euh neen, rrrrijst. De rat eet alle rijst op! Nu is mijn doosje met rijst leeg.

Op deze manier komen de kleuters en Kaatje Klank tot het inzicht dat uitspraakfoutjes kunnen leiden tot misverstanden. Gelukkig worden die misverstanden snel opgehelderd! Nadien worden de luistervaardigheden van de kleuters getest. Wanneer ze rrrat horen, zetten ze een ‘rattenstapje’ vooruit. Wanneer ze lllat horen, staan ze stokstijf stil … net als een meetlat. Oren open dus! Vervolgens gaan de kleuters op zoek naar woorden die beginnen met de klank /r/. Ze ontdekken al snel de klank /r/ in de woorden rijst en rat. Ook Robbe, Romi, en zelfs ‘Rolly’ uit cars hebben de klank /r/ in hun naam!

Ten slotte gaat een klein groepje kleuters samen rond een tafeltje zitten, elk met een spiegel in de hand. Hoe maak jij een /r/? Kobe maakt een rinkelende /r/ met het puntje van zijn tong. Bij Aisha komt de /r/ precies uit zijn keel. En kijk, Noah kan een /r/ maken met zijn lippen! Wie kan ook zo’n /r/ maken als Noah, Aisha en Kobe? Terwijl we aandachtig naar onze tong, lippen en keel in de spiegel kijken, verzinnen we een ‘wekkercode’ met /r/: rrrrrr r r rrrrr. We lossen ook enkele woordraadseltjes op:

   

       ‘at at at, het is geen muis, maar een grote …. ?’           rat

        ‘ijst ijst ijst, ik eet graag kip met …. ?’             rijst
 

 

Kaatje Klank besluit: ‘Dit was rrrrreuze, maar ik word zo moe van al die spelletjes. Ik ga naar mijn bedje toe. Maken jullie me morgen wakker met de wekkercode?’ En al snel valt ze in een diepe slaap.

Tijdens deze boeiende ontdekkingstocht met Kaatje Klank worden het klankbewustzijn en de luister- en spreekvaardigheden van de kleuters op een speelse en efficiënte wijze gestimuleerd. Deze vaardigheden zijn van significant belang voor de ontwikkeling van het voorbereidend lezen in het kleuteronderwijs en het technisch lezen in het lager onderwijs. Een goede leesvaardigheid is dan ook een belangrijke voorwaarde voor succes in de school als in de huidige en toekomstige samenleving.